Pe 1 februarie 2011 se implinesc sase ani de cind actorul Adrian Gazdaru a venit la conducerea Teatrului Municipal “Bacovia” din Bacau, in locul directorului de atunci Calistrat Costin. Pina la finele lunii martie 2011, postul sau va fi scos la concurs de Primaria municipiului Bacau, ordonator de credite al institutiei de cultura. In interviul care urmeaza Adrian Gazdaru vorbeste despre proiectele realizate in mandatul sau, impreuna cu directorul artistic Gabriel Dutu, dar si despre problemele pe care le-a avut in relatia cu echipa de actori bacauani. Adrian Gazdaru nu este decis inca daca va mai concura pentru un nou mandat de director.
Fara Filtru: -Care sint proiectele, lucrurile bune pe care le-ati facut in acesti ani pentru teatru si care in timp ar putea fi legate de mandatul Adrian Gazdaru – Gabriel Dutu?
Adrian Gazdaru: -O, sint o groaza de proiecte. In primul rind sint citeva spectacolele reper. Am inceput cu “A douasprezecea noapte”, in regia lui Razvan Dinca. Pe urma a fost “Priveliste minunata”, in regia lui Attila Vizauer, “Casa Bernanderi Alba”, spectacol lui Gelu Badea, cu care am fost la BITEI, la Chisinau, festival organizat de Teatrul “Eugene Ionesco”, unde s-a bucurat de un real succes. Pe urma, cu acelasi spectacol am fost la Lüleburgaz in Turcia, unde colegele actrite au avut 20 de minute de aplauze in picioare. A fost primul nostru spectacol care ne-a adus si noua bucuria ca manageri ai teatrului.
Dupa care in 2006 a avut loc prima editie a festivalului international de recitaluri one-man-show Gala “Star”, care, banuiesc, ca nu mai are nevoie de nicio prezentare, cu toate ca el a inceput sub auspiciile unor orgolii, unor probleme mai invechite.
-Orgolii ale cui?
-Ale colegilor actori, care atunci s-au razvratit impotriva acestui festival, chiar si ale unor oameni de pe linga domnul primar, care, fiind influentati de colegii actori, incercau sa explice ca nu este bine sa se faca festivalul. Din fericire am gasit intelegere la Primaria municipiului Bacau si in speta la domnul primar si s-a facut acest festival care, se pare, ca a mers exact pe directia pe care noi am dorit-o de la inceput. Am dorit un festival al corectitudinii.
-Al corectitudinii? Ce inseamna asta in contextul festivalului?
-Da, de la inceput am spus ca acest festival trebuie sa se bazeze pe corectitudine suta la suta ca sa putem cistiga si sa putem intra pe un segment pe care atunci nu exista niciun festival de genul asta. Acum, de vreo doi ani de zile, a mai aparut la Tirgu Mures, daca nu ma insel, sau la Cluj, Studio 24. In anul 2007, Festivalului National de Teatru a avut in sectiunea off recitaluri one – man – show. Pentru ca nimeni nu se gindise la astfel de recitaluri, toata lumea se gindea sa invite trupe, spectacole de teatru.
Ei, bucuria actorului este sa realizeze ca poate sa tina publicul in mina si sa jongleze, sa se joace cu el. In plus, in aceste recitaluri realizezi care este ambitusul tau ca actor, pina unde te poti duce.
-Care dintre cele cinci editii a avut, in opinia dumneavoastra, nivelul de calitate cel mai ridicat?
-Au crescut si faptul ca inscrierile cresteau de la an la an a facut sa avem o plaja mult mai larga din care sa faci selectia, faptul ca juriul pe care l-am gindit a fost corect si nu ne-a intrebat “Bai, vreti sa dati lu’ domnu’ sau lu’ domnu’?”. La festivaluri cam asa se intimpla. Noi nu ne-am amestecat absolut deloc. Satisfactia noastra mare a fost in momentul in care ne-am gindit, dupa moartea maestrului Stefan Iordache, sa initiem acel Premiu “Stefan Iordache”, iar premiile oferite de juriul format de elevi de la liceele bune din Bacau au coincis si la editia a IV-a si la editia a V-a cu premiile date de juriul de specialisti. De aici reiese si corectitudinea acestui festival.
-Legat de Gala Star au fost multe discutii. Chiar recent o actrita a teatrului a spus ca acest festival nu ii reprezinta pe actorii din Bacau.
-Am sa-i raspund colegei mele actrite ca un festival nu se face pentru actorii bacauani, pentru ca Teatrul nu este al meu, ca actor, ca director, si orgoliul meu nu trebuie sa intre in zona artistica a Teatrului. Teatrul este al comunitatii. Festivalul nu trebuie sa satisfaca orgoliile colegilor actori, colegii actori trebuie sa satisfaca orgoliile publicului. La Gala “Star” au venit din Congo, Zair, Marea Britanie, Franta, America, Japonia, Republica Moldova, Bulgaria. De ce vin oare japonezii an de an, editie de editie? Dupa ce veneau cu actori in recital, au inceput sa vina si la recitalurile extraordinare. Din 2007, de cind a fost Tsuji Yumiko, care are pe YouTube conferinta de presa din Japonia, din clipa aia festivalul din Bacau reprezinta un festival international in Japonia. As vrea sa stiu citi dintre colegiii mei actori, care sint foarte talentati, au disponibilitatea de a munci asa cum a muncit acea femeie, Tsuji Yumiko, si a scos din “Femeile lui Picasso” genialul recital de a luat marele premiu.
Din punctul meu de vedere colegii mei sint actori foarte buni, din pacate viata sociala si-a pus amprenta asupra Teatrului. Daca ei si-ar da drumul la talent si ar reusi sa uite de viata sociala, ca au familie, ca n-au ce minca, ca au datorii, in clipa aia teatrul asta va fi peste multe teatre din tara si poate chiar din strainatate. Marea majoritate a actorilor, si chiar si ceilalti care nu intra in marea majoritate, sint foarte buni.
-De ce credeti totusi ca actorii bacauani au aceasta retinere fata de Gala “Star”. Din orgoliu?
-Festivalul asta, cit mai sint eu director, se va baza pe corectitudine, indiferent ca supar pe “X” sau pe “Y” dar trebuie sa intelegi importanta acestui festival. Un teatru are nevoie imperioasa la ora actuala de un festival. Pentru ca asa esti cunoscut in lume, asa esti cunoscut pe plan national, nu numai cu spectacole, nu numai cu un spectacol. Eu nici in ziua de astazi nu am inteles demersul lor, pentru ca intr-un an, de exemplu, la editia a IV-a, daca nu ma insel, au spus ca nu s-au inscris in Gala pentru ca nu am pus noi la avizier anuntul de inscriere.
-Vi se reproseaza ca echipa care a initiat si care coordoneaza Gala “Star” cistiga foarte multi bani cu acest proiect, ca fiecare membru din staff-ul de coordonare a festivalului ar cistiga pe editie cam 170 de milioane de lei vechi.
-Se reproseaza niste lucruri aberante. Eu nu am luat acesti bani.
-Dar ce sume s-au luat?
-Am mai discutat problema asta, eu nu pot sa divulg aceste sume, chiar si sub auspiciile Legii 544, a liberului acces la informatie, pentru ca daca nu am acordul persoanei care a semnat contractul eu nu pot sa divulg pentru ca sint dat in judecata. Toate contractele si inclusiv salariile sint confidentiale.
-Este vorba de bani publici.
-Da, juriul l-am platit, staff-ul l-am platit, recitalurile extraordinare au fost platite, in functie de cit am reusit si noi sa negociem, pentru ca sumele difera. Singurele organisme care ma pot controla, si m-au controlat, au fost Auditul de la Primarie si Curtea de Conturi.
-Sa depasim deocamdata subiectul Gala “Star”. Ce alte proiecte ati mai dus la bun sfirsit in mandatul dumneavostra?
-Eu cred in primul rind ca toate spectacolele au avut ceva important, plus implicarea in viata sociala a Teatrului, am adus spectacole din afara judetului si chiar a tarii pentru publicul bacauan, am incheiat contracte, bartere cu diferite firme, cu Dedeman, Pambac, care ne-au dat produse, pentru decor, pentru recuzita, in functie de ce a fost nevoie. Am incheiat parteneriate cu toate liceele si toate ONG-urle din Bacau, am incercat sa fim prezenti in manifestarile ONG-urilor din Bacau, am initiat timp de doi ani de zile proiectul “Teatru pentru pensionari”, jucam in fiecare ultima zi de luni a fiecarei luni un spectacol gratuit pentru pensionari si era full sala. Sintem unul din putinele teatre din tara care jucam luni, marti, miercuri, joi, vineri si duminica. O realizare este faptul ca din punct de vedere procentual in fiecare an teatral a crescut numarul de spectatori si numarul de incasari.
-Referitor la faptul ca jucati aproape in fiecare zi din saptamina, mai multi actori s-au declarat nemultumiti ca trebuie sa repete si noaptea pentru ca sala Teatrului este inchiriata ziua pentru diverse firme. Aveti o problema cu spatiul?
-Asta s-a intimplat de doua ori in mandatul meu de director. S-a intimplat o data la “Dragoste in patru tablouri” si acum cu “Cerere in casatorie”. Din pacate, colega mea care tot face valurile astea ar trebui sa stie ca trebuie sa facem bani. Problema cu spatiul este foarte acuta. De exemplu noi terminam “O scrisoare pierduta”, apoi o luna si ceva nu mai pot sa fac nimic pentru ca intra Teatrul de Animatie in scena. Noi am putea sa intram sa incepem o alta premiera dar nu putem, pentru ca trebuie sa lasam Teatrul de Animatie sa repete. Trebuie inchiriata sala, pentru ca sint venituri proprii. Avem nevoie pentru a realiza spectacole. Mai cistigam si din alte surse, de exemplu pe spatiile inchiriate pentru Cafe de Teatre si pe Librarie Glisando se iau o suta si o suta si ceva de milioane vechi pe luna.
-Unii colegi va mai reproseaza ca in fiecare an lipsiti citeva luni de teatru pentru a merge sa regizati in alte judete si ca anul acesta ati lipsit pentru a filma la ultimul film al regizorului Dan Pita…
-Pe ei cine nu-i lasa sa plece sa aiba proiecte? Eu puteam sa conduc singur teatrul dar mi-am luat doi directori, directorul artistic Gabriel Dutu si Andreea Sandu, la Animatie. Teatrul are trei directori, n-a ramas singur daca am lipsit. Cind am lipsit mi-am luat concediu fara plata, de filmat, am filmat in concediul meu de odihna. A dat Alexandru Tocilescu casting, de ce nu s-a dus nimeni? Neputinta sau invidia unora ca omul cistiga niste bani nu tine de mine. Cind am filmat in ’95 – ’96 “Eu sint Adam”, cu domnul Pita, nu eram director. Astea sint niste sicane din incercarea de a arata ca nu este benefica prezenta mea la conducerea teatrului.
-Veti mai participa la concursul organizat de Primarie, pentru un nou mandat?
-Sincer, nu stiu daca voi mai concura pentru un nou mandat. Depinde de foarte multi factori.
mi-a placut asta : …”ca fiecare membru din staff-ul de coordonare a festivalului ar cistiga pe editie cam 170 de milioane de lei vechi.
-Se reproseaza niste lucruri aberante. Eu nu am luat acesti bani.” spuse gazdaru.bine, acuma daca suma a trebuit sa fie impozitata , normal ca nu a luat 170 mil. lei vechi.confidentialitatea la ceilalti am inteles , bla bla bla( cu toate ca nu este legal ) ,dar pe el ce-l impiedeca sa spuna cati bani a luat din banul public ?
un idiot caruia i-i place sa se dea grandoman in fata femeilor si nu cunoaste cele mai elementare reguli de circulatie. mi-a facut o impresie foarte proasta fata de nivelul pe care il ocupa in teatru…imi pare rau pentru el…