Teatrul Municipal „Bacovia” din Bacau schimba registrul la acest sfirsit de an si, dupa ce a oferit publicului in deschidere de stagiune motive de ris, cu spectacolul de comedie „Napoleon era fata”, de Sica Alexandrescu, provoaca acum cu premiera „Cerere in casatorie”, de Anton Pavlovici Cehov, in regia tinerei Muriel Manea, la un alt fel de meditatie asupra relatiilor interumane, o imagine a absurdului care se naste din incapacitatea de comunicare (coerenta) intre oameni.
Ivan Vasilievici Lomov (Bogdan Buzdugan) merge in vizita la vecinul sau Stepan Stepanovici Ciubukov (Cristian Todica) pentru a o cere de sotie pe fiica acestuia, Natalia Stepanovna (Eliza Noemi Judeu), o femeie pe care nu o iubeste dar care, „gospodina, dragutza si invatata” este exact ce-i trebuie, la 35 de ani, „virsta critica”, cind nu-si mai permite sa astepte, fara a risca sa ramina neinsurat, „femeia ideala sau o dragoste mare”. Ajuns acolo, se pierde pe nesimtite intr-o cearta uriasa, pe motive minore, si pleaca fara sa isi duca pina la capat cererea in casatorie. Personajele par pentru citeva clipe sa-si vina in fire si sa realizeze eroarea pe care din orgoliu sint pe cale sa o comita dar se pierd iute cu firea si reintra in absurdul mecanism al lipsei de comunicare. Indirjirea cu care se implica in acest dialog al absurdului devine aproape sufocanta pentru spectator caruia i se amplifica parca aceasta stare cind comunicarea sa cu actorii se termina brusc, intr-un final prea abrupt al reprezentatiei, la 50 de minute de la ridicarea cortinei.
Decorul minimal, imaginat de artistul plastic Cristina Ciobanu, lasa loc de desfasurare personajelor puternic structurate, cu o individualitate distincta in peisajul spectacolului. Contribuie insa la ideea absurdului comunicarii, pentru ca, de exemplu, oaspetele este in mod repetat poftit sa sada, desi scaunele sint acoperite.
Un rol foarte interesant, de compozitie, face in acest spectacol – nu-mi amintesc acum sa-l fi vazut intr-un rol mai bun – actorul Cristian Todica, care il interpreteaza pe batrinul tata, exemplu elocvent pentru starea de senilitate a comunicarii dintre personaje. Eliza Judeu este credibila in rolul intransigentei Natalia Stepanovna, rigida si trufasa, chiar si cind incearca sa fie feminina. Iar Bogdan Buzdugan interpreteaza cu acuratete rolul pe care i l-a oferit tinara regizoare.
Muriel Manea adauga piesei lui Cehov un al patrulea personaj, mut, Servitorul (Stefan Ionescu), asupra caruia nu m-am elucidat suficient. Accentele puternice imprimate personajelor ating pe alocuri exagerari caricaturizante care duc spectacolul, pe secvente scurte, in registru comic. Chiar daca „Cerere in casatorie” nu este o comedie, spectatorul se surprinde rizind sau zimbind la un gest, o replica, o situatie.
Desi frumos construit, pe fragmente, simbolic si vizual, acest spectacol nu a reusit, in intregul sau, sa ajunga la mine.
Un domn cunoscut in spatiul public bacauan a spus, iesind de la spectacol, urmatoarea gluma: „De ce are elefantul coada? Ca sa nu se termine brusc”.
Regizoarea Muriel Manea (declaratie din caietul program):
„Am incercat sa conturez o lume care se intemeiaza pe contrast si dezacord. O lume a lipsei de comunicare ce ingradeste orizontul spiritual al personajelor si le subjuga unui sistem mecanic. Pentru mine, orice spectacol este un mariaj, o provocare, o cerere in casatorie adresta echipei de actori. Din fericire mariajul acesta a fost unul reusit in procesul creatiei de absurd, dezacord si contrast”.
M-am bucurat sa vad la premiera pe linga fideli ai Teatrului si chipuri noi, tineri care au ales sa-si petreaca o seara de duminica intr-o institutie de cultura. Printre cei cu care am impartit duminica seara momentul premierei „Cerere in casatorie” au fost Carmen Mihalache (redactor sef al Revistei „Ateneu”), Teodora Ciuraru si Sebi Sufariu, de la 1TV, Doru Potoroaca (Criticati.ro), Cristi Juverdeanu (talentirosit.com), Razvan Bibire (contransens.com), Catalina si Radu Ababei (Universitatea „Vasile Alecsandri” Bacau), pictorul Vasile Craita Mindra, Cornel Pinter si Vasile Pruteanu (Ziarul de Bacau) s.a.m.d. Sa ne revedem la teatru!
*
A mai scris despre spectacol Ovidiu.
Radu Beligan, Roni Caciularu si teatrul din Bacau: http://www.romanianvip.com/2010/11/roni-caciularu-un-interviu/