O comparaţie între un hipermarket şi un pictor este desigur cel puţin forţată, o folosesc însă pentru a sublinia atitudinea pe care Bacăul a avut-o ieri în raport cu două evenimente din viaţa sa publică: deschiderea primului complex comercial Cora din localitate şi deschiderea unei expoziţii retrospective Nicu Enea (1897 – 1960), cu lucrări ale unui artist reper pentru istoria artei băcăuane.
La primul „vernisaj” s-au prezentat/perindat/afişat etc. mii de oameni, la cel de-al doilea, abia dacă am numărat 15, cu tot cu angajaţii instituţiei muzeale gazdă şi cu ziarişti, în condiţiile în care Bacăul are, de exemplu, şi un colegiu naţional de artă, dar şi o instituţie de învăţămînt gimnazial care poartă numele artistului, Şcoala „Nicu Enea”.
Lucrările din Expoziţia „Nicu Enea”, deschisă joi, 8 noiembrie 2012, la Galeriile „Alfa”, nu sînt în mod obişnuit accesibile publicului, chiar dacă Bacăul are o Casă Memorială a artistului, cele 40 de tabluri din retrospectivă aparţinînd Muzeului de Artă.
„Sînt lucrări din depozite, ajunse în patrimoniul muzeului prin donaţii sau achiziţii, şi care nu se văd decît atunci cînd se formează o astfel de expoziţie. E o expoziţie gîndită în mod didactic”, a precizat artistul plastic Dionis Puşcuţă, şeful Secţiei – Muzeu de Artă, din cadrul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, din Bacău.
Veţi găsi printre tablourile expuse portrete ale membrilor familiei artistului, portrete sau scene cu personalităţi precum Alexandru Ioan Cuza sau Ciprian Porumbescu, imaginea în ulei pe pînză a unui Bacău dintr-un secol trecut, dar şi schiţe de lucrări.
Fapt inedit, muzeografii băcăuani au oferit privirii publicului, cu prilejul acestei retrospective, şi scrisori originale, adresate de pictor soţiei sale, Elvira Enea, dar şi masca mortuară a pictorului.
„Nicu Enea este mai mult decît un artist reper, chiar şi pentru artiştii băcăuani. Să nu uităm că la începutul anilor ’70 cînd în Bacău nu erau atîţia membri cît să compună o filială din cadrul UAP, prima formulă de a se întruni a artiştilor plastici din Bacău a fost Cenaclul «Nicu Enea», din care făcea parte inclusiv Elvira (Elvira Enea, soţia şi modelul pictorului, n.red.).
Enea este într-adevăr alături de Nicolae Vermont, de Dimitrie Berea, de George Zlotescu. Între Enea şi apariţia lui Ilie Boca este total negură, nu e nimic. Ei sînt doi poli ai artei din Bacău, o legătură între vechi şi nou, între personalitatea lui Nicu Enea, care acoperă toată acea perioadă în care a activat, şi pînă la apariţia lui Ilie Boca.
Mă aşteptat ca publicul băcăuan să fie mai interesat, dar îi aştept pe parcurs”, a declarat pentru farafiltru.net Dionis Puşcuţă, preşedinte, de asemenea, al Uniunii Artiştilor Plastici din România – Filiala Bacău.
Despre Nicu Enea a vorbit celor prezenţi la vernisaj publicistul Cornel Galben, un biografist pasionat, care a dedicat mai multe cărţi personalităţilor băcăuane.
Dacă doriţi să vizitaţi această expoziţie ea mai rămîne deschisă pînă în luna decembrie.
În mai 2012 s-au împlinit 115 ani de la naşterea pictorului Nicu Enea.
Întrebarea e: de ce vernisajul acestei expoziţii a avut un public atît de restrîns? Să fie oare, într-adevăr, Cora de vină?
FOTO: Răzvan Bibire