Deschidere româno – japoneza de Gala Star, cu picior in ghips si scaun cu rotile

3
744

deschidere.jpgDeschiderea Galei Star 2009 s-a facut cu traducere paralela din limba româna in japoneza. Jumatate din publicul prezent vineri seara la Teatrul Municipal “Bacovia” era din Japonia, asa ca dl Shiga a avut rolul de traducator, la rugamintea gazdei Adrian Gazdaru.

Momentul oficial a inceput cu intirziere, spre nemultumirea unor domni invatati cu punctualitatea – din disciplina proprie – si s-a derulat sub semnul simplitatii, sau al crizei, cum vreti sa-i spuneti. Fara fast, fara speach-uri sau cosuri cu flori de la oficialitati – care au stralucit prin absenta. Bine macar ca au aprobat si anul acesta bugetul pentru festival, 200.000 de lei, bani de la Consiliul Local.

Adrian Gazdaru, directorul general al Teatrului Municipal “Bacovia”:

“Gala Star este o continuare a Galei Recitalurilor Dramatice care a avut loc in Bacau, o manifestare de traditie, reluata sub alta forma. Multumim autoritatilor locale ca si in vremuri de criza au inteles importanta acestui festival si il sustin”.

Dupa prezentarea in româno – japoneza a membrilor juriului, moment cu tonalitati umoristice pentru faptul ca, de exemplu, Patlanjoglu s-a dovedit a fi un nume greu de pronuntat de un vorbitor de limba japoneza, “microfonul” a fost transmis lui Marius Zarafescu, fost coleg de facultate al directorului Adrian Gazdaru, membru in grupul de organizare al Galei Star, seful Serviciului Artele Spectacolului, din Drectia Generala Creatie Contemporana, Diversitate Culturala din Ministerul Culturii si Cultelor.

Marius Zarafescu:

“Ministerul Culturii si Cultelor saluta in mod deosebit ambitia si dorinta de continuitate a acestui proiect cultural. Gala Star este un proiect unic pentru teatrul românesc, functioneaza pe o nisa, neacoperita de un alt eveniment din tara. Pentru acest motiv, MCC se implica direct, logistic si financiar, in derularea sa. S-a studiat programul cu recitalurile selectate pentru competitie, cu spectacolele extraordinare, juriul, si s-a considerat ca sint suficiente argumente ca MCC sa se implice si anul acesta financiar, chiar daca este o perioada de criza”.

Daca pina aici a fost relativ simplu, nu stiu cum o fi tradus, insa, onorabilul domn Shiga compatriotilor sai umorul românesc al directorului Galei Star, actorul Gabriel Dutu, care si-a facut aparitia pe scena in scaun cu rotile, cu picioarele in ghips, semn de aterizare cu ghinion intr-un turneu la Piatra Neamt, in timpul spectacolului “Petitoarea“.

Gabriel Dutu:

“M-am gindit inainte de a aparea pe scena cum sa stau, sa stau cu fata la dv si sa va arat talpa sau sa stau din profil si sa vedeti ce picioare lungi am. Un subiect foarte la moda sint metodele de slabit. Eu va spun ca fractura la picioare functioneaza in mod sigur. Slabiti un kilogram pe zi, va asigur, prima miscare e mai dura…Noi dorim sa facem aceasta Gala pentru ca noi credem ca Bacaul are nevoie de ea, Bacaul are nevoie sa vina sub aceasta cupola oameni care au ceva de spus, oameni de la care actorii tineri au ce invata”.

deschid-2.jpg

FOTO: Contrasens

Cam pentru acest discurs si pentru citirea sponsorilor si a partenerilor media si-a facut directorul Gabriel Dutu spectaculara aparitie pe scena.

Un public prea putin numeros, format mai ales din participantii la festival, actori, reputati critici de teatru, organizatori, si mai putin din studenti sau intelectuali ai acestui oras cu doua universitati si cu o Uniune a Scriitorilor, a vizionat in continuare primul recital in concurs, in interpretarea actorului Damian Oancea.

Teatrul “Bacovia” a facut anul acesta o miscare buna si a inventat un juriu al elevilor, care va acorda Premiul “Stefan Iordache”. Vreo 40 de adolescenti din Colegiile Nationale “Vasile Alecsandri”, “Ferdinand I” si “Gheorghe Vranceanu”, unii dintre ei membri in trupe de teatru, vor viziona, prin natura acestui rol, toate recitalurile inscrise in competitie. Cu asta, organizatorii au impuscat cel putin doi iepuri dintr-un foc: si-au asigurat public pentru spectacolele concurente – mai putin atractive pentru publicul larg, care scoate bani din buzunar si iese din casa numai pentru vedete de Bucuresti, si afla si gusturile spectatorilor tineri pentru teatru. No, bun.

Revin cu recitalurile.