El este Nicu Iftimie – omul de pe generic

4
968

iftimie.jpgI-am tot vazut numele pe afise de spectacol sau in programul Teatrului bacauan, ca semnatar al ilustratiei muzicale. L-am si auzit, prin urmare, in timpul spectacolelor. Am scris sau am citit acest nume de atitea ori incit aveam sentimentul ca il cunosc pe posesor, chiar daca in realitate nu il stiam. Ni se intimpla asta foarte des, oameni care construiesc lucruri frumoase trec prin fata ochilor nostri ca intr-un generic de film pe care nu-l citim niciodata.

Si intr-o zi, cind scriam pentru a nu stiu cita oara Nicu Iftimie, intr-o stire despre un spectacol de teatru, a venit, se vede treaba, timpul sa ma intreb: “Totusi, cine este Nicu Iftimie?”.

“Pina sa ma intrebati dv nu mi-am imaginat ca poate interesa pe cineva ce fac eu”, a spus simplu la finalul dialogului nostru, parca surprins ca modesta sa contributie la constructia unui spectacol poate interesa pe cineva.

Nicu face muzica

Actorii si artistii papusari bacauani “danseaza” de citeva ori pe an dupa cum le “cinta” el. De zece ani, Nicu Iftimie semneaza ilustratia muzicala pentru spectacole produse de Teatrul “Municipal “Bacovia” si Teatrul de Animatie. A compus lucrari originale sau a facut adaptari pentru spectacolele cu papusi precum “Frumoasa si bestia”, de Charles Perrault, sau “Cei trei purcelusi”, de Fratii Grimm, dar, marturiseste, cele mai mari satisfactii i-au oferit proiectele muzicale realizate pentru productiile Teatrului “Bacovia”: “…Escu”, de Tudor Musatescu, “Nora”, de Henrik Ibsen, “Fluierul fermecat”, de Sorin Lepa, sau “Farmecul ametitor al banilor negri”, dupa Ray Cooney, cel mai recent spectacol al Teatrului bacauan pentru care a semnat ilustratia muzicala.

Nu a luat niciun premiu inca dar nici nu priveste altfel decit cu modestie ceea ce face. De aceea nici nu a aparut pe toate afisele spectacolelor la care a colaborat.

“Colaborarea cu Teatrul este in functie de regizori. Unii considera ca ilustratia muzicala este importanta, ca piesele trebuie compuse special pentru spectacol, altii sint de parere ca in teatru cuvintul primeaza. Eu cred ca un cuvint poate fi ajutat, ca, spus pe o fraza muzicala, il putem aduce mai usor pe spectator in realitatea noastra virtuala. Muzica creaza ambientul. Cred ca oamenii care ma cunosc recunosc o coloana muzicala a mea. Respect un anumit sound, frazele muzicale au o anumita claritate. Dar am fost uneori si criticat pe motiv ca era prea multa muzica electronica” (Nicu Iftimie).


Jazz si sunete din natura

Pentru un proiect muzical nu-i trebuie decit o orga, un calculator si un regizor cu care sa fie pe aceasi lugime de unda. Dintre toti regizorii cu care a lucrat, cel mai bine a comunicat, spune Nicu Iftimie, cu Dumitru Lazar Fulga.

“Ne potrivim. E de ajuns sa-mi spuna ce spectacol e si cam ce atmosfera isi doreste. Si cind ne vedem la a doua intilnire de lucru avem aceeasi idee despre cum ar trebui sa fie muzica” (Nicu Iftimie).

A facut adaptari dupa piese celebre, a compus muzica proprie dar a si “cules” sunete din natura.

“Acum patru – cinci ani aveam nevoie de sunetul unei carute. Cred ca era un spectacol de I.L.Caragiale. Si am inregistrat cu reportofonul pe strada. Mergeam in spatele ei si ii mai spuneam omului sa strige la cal, ii mai dadeam si un paharel. Acum gasesti totul pe internet, orice sunet vrei, e mai simplu. Imi place inovatia in muzica dar trebuie sa gasesti pe cineva care o accepta”, povesteste instrumentistul bacauan.

In timpul liber, cind nu lucreaza, ii place sa asculte muzica româneasca ( Mirabela Dauer, Holograf, Proconsul), Julio Iglesias il relaxeaza iar Frank Sinatra sau Diana Krall il inspira.

“Jazz folosesc si in spectacole, chiar si la «Bani din cer», domnului Fulga ii place jazz-ul”, (Nicu Iftimie).


“Trebuie sa cunosti actorii”

Colaboratorul Teatrului bacauan afirma ca nu concepe niciun proiect muzical pentru spectacol pina nu se intilneste cu actorii din distributie.

“Degeaba fac un cintec daca actorul nu-l poate cinta sau nu poate sa se miste cum trebuie pe muzica respectiva. Particip la citirea textului. Apoi, cu scenariul in fata si cu indicatiile regizorului, care-mi spune ce atmosfera isi doreste, fac mai multe schite. Pentru mine e foarte important sa pot sa ajut personajul. Muzica originala fac mai ales la spectacoele pentru elevi. Trebuie sa gasim o tema muzicala pe care sa si-o aminteasca si dupa ce pleaca de la spectacol”.

Nu lipseste de la avanpremierele spectacolelor la care colaboreaza. Reactia publicului si mai ales a oamenilor de teatru care asista sint pentru el adevaratul test al muncii sale.

“Probabil ca lumea s-ar astepta sa spun ca mi-a placut mai mult sa lucrez pentru Animatie, pentru ca e mai usor, dar mai multa satisfactie ai cind primesti aplauze de la specialisti. O satisfactie deosebita mi-a dat lucrul la «…Escu». Am lucrat impreuna cu domnul Dumitru Lazar Fulga timp de o saptamina, seara de seara. Cred ca a fost cea mai speciala ilustratie muzicala a mea, a fost apreciata si de straini”, marturiseste “omul care face muzica” la Teatrul “Bacovia”.

Nicu Iftimie este absolvent al Liceului de Muzica din Bacau si, din 2006, licentiat al Facultatii de Muzica Piatra Neamt, a Academiei de Muzica “Gheorghe Dima” din Cluj Napoca.

Timp de zece ani, in perioada ’82 – ’92, ani a facut parte, ca pianist si chitarist, dintr-un grup instrumental care a colaborat cu Filarmonica bacauna.

Din 1995 a fost co-repetitor la Liceul de Arta “George Apostu”, apoi profesor de pian si teorie muzicala la Scoala Populara de Arta.

In prezent este profesor al Cercului de pian si de chitara la Palatul Copiilor din Bacau.

Cinta la chitara, contrabas, pian, tobe si orga, pe care le-a exersat prin restaurantele Bacaului de cind era in liceu.

Foto: Liviu MAFTEI (fotoreporter Ziarul de Bacau, Mediafax)


Warning: A non-numeric value encountered in /home2/farafilt/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353