Cu un afis subtil erotic, promitator, desprins parca dintr-un film noir, expozitia „Erotic Art” 2010, deschisa vineri la Galeriile „Frunzetti”, nu este totusi la fel de „wow” precum promisiunea, cu cele citeva indrazneli dar mult mai multe pudori. Fata de anul trecut, sint mai putini participanti si mai putine lucrari inscrise, care isi pierd energia in spatiul mare al galerilor „de la etaj”, cu pereti galbui si crapati.
Cele 50 de lucrari expuse, incadrate de curatorul Marius Craita Mindra in curente precum neoexpresionism, neoortodoxism, foto-media, fotorealism, realism, neopop, grafica postmodernista, vitraliu si fotografie, sint semnate de 23 de artisti in majoritate tineri, in jurul virstei de 30 – 40 de ani, care, totusi, ferindu-se poate sa nu greseasca, s-au apropiat destul de putin de tema, fapt remarcat si de organizatori .
“Cind aduni mai multe miini intr-o expozitie nu intotdeauna ies lucruri tocmai dorite, dar speram ca expozitia, macar ca titulatura, sa va atraga atentia si sa atraga un public pe masura. Arta erotica este o tema care e chiar in dreptul fotografilor si ii invit ca o data ce aud de aceste expozitii cu tematica de arta erotica sa fie cit mai multi, ca noi ii primim cu bratele deschise”, a spus la vernisaj Dionis Puscuta, presedinte al Uniunii Artistiloe Plastici din România – Filila Bacau.
O tema grea?
Incitanta pentru public, tema erotismului in arta pare a fi dificila sau neinteresanta pentru unii plasticieni. Din expozitia “Erotic art” lipsesc lucrarile de sculptura, desi sint sculptori in Bacau, dintre cele de pictura si grafica doar citeva ies in evidenta iar la sectiunea fotografie s-au inscris numai trei semnatari. Printre lucrarile care mi-au atras atentia sint cel semnate de Marius Frantz(foto1), Viorel Cojan, Dragos Burlacu.
Pictorul Marius Craita Mindra, curator al expozitiei:
“Erosul poate sa fie o trimitere catre senzatia noastra sexuala, clar, dar nu aici, unde facem pur si simplu o aluzie catre erotismiul cotidian. Clujenii au avut curajul dupa ’90 de a face arta erotica in Ardeal. Sint doar doi – trei cu arta erotica in Bacau, abia acum au inceput sa capete si curaj. Cred ca era o jena, un provincialism local in Bacau. Eram hotarit sa inchei anul acesta cu a treia editie, sa gasesc la anul o alta tema, pentru ca foarte multi mi-au spus: «Marius, e foarte grea tema». Si eu am probleme la tema asta, poti pica in panta vulgarului daca nu stii cind sa te opresti. Anul asta au dat mai putini lucrari. Daca anul trecut am facut o triere, la editia asta am pus tot ce era.
Imi place Marius Frantz, cu o grafica ceva mai incisiva, care rezolva bine tema, atrage atentia prin compozitie si desen, foarte bun. Deni (Dionis Puscuta, n.red.), cu schimbarea lui catre neopop, Dragos (Dragos Burlacu, n.red.), cu aceste lucrari care sint facute dupa arta franceza, de prin anii 1920, intervenind cu propria lui viziune, eu, cu fotorealismul, deci tot o schimbare de macaz, daca pina acum eram neopop, acum am trecut usor catre realism, si Mircea Bujor care merge cu o grafica, un desen pictural, cum avea George Apostu, desenul cu volume, parca ar fi o sculptura in grafica”.
Artistul plastic Ovidiu Marciuc, un pictor bacauan interesat de studiul corpului uman, absent insa din expozitia “Erotic art” 2010:
“Am avut alte proiecte vara asta, m-am aflat intr-o lupta pentru supravietuire, din cauza crizei. Despre expozitiile cu o tema impusa am o parere in general proasta si nu particip la ele decit daca tendintele particulare raspund. Nu reusesc sa fac tema impusa. Dispozitia asta nu poate veni la ordin. Expozitiile cu tematica dau rateuri citeodata, pentru ca sint o corvoda pentru unii. Am vazut aici si lucrari care au mai fost expuse, la Elena Lupascu, de exemplu. Banuiesc ca efectul crizei isi pune amprenta cel putin asupra dispozitiei. Dar ma gindesc ca indiferent de conditii cei care au expus au facut un exercitiu de rezistenta. S-au ales si numele tinere care, cred ca, vor rezista, arata ca si-au gasit drumul, ca asta vor face, arta”.
Inspirat de fotografia erotica franceza
Dragos Burlacu a adus in expozitie doua lucrari in ulei, inspirate de fotografia erotica franceza din anii 1920 – 1940. Tinarul artist plastic bacauan spune ca tema il pasioneaza si se gindeste la realizarea unui intreg proiect, in colaborare cu un alt pictor român.
“Pentru mine, tema nu este dificila, pina la urma in facultate cu asta incepem, cu nuditatea. Am mai abordat subiectul erotic accidental, niciodata nu am facut o serie cap – coada. Imi propun chestia asta dar trebuie sa gasesc o forma care sa ma inspire si sa ma motiveze.
Lucrarile de aici au fost facute la Braila, in cadrul unei tabere, a fost o serie de sase – sapte lucrari si am ales perioada franceza pentru ca ma stimuleaza foarte mult imaginile, au o anumita candoare, corpurile femeilor sint mai plinute, sint foarte frumoase, le-am combinat, le-am recombinat Seria se cheama «Les leçons particulieres». Am in cap un proiect pe tema asta, pe tema erotica, dar vreau sa-l fac foarte puternic, vreau sa stirneasca ceva si sa fie comtemporan. S-ar putea sa-l pornesc in colaborare cu un artist, ma gindesc la un fel de dialog pe tema asta”, a declarat la vernisaj pictorul Dragos Burlacu.
Din viata erotica a papusii Barbie
Dintre cei 23 de participanti la expozitie, doar trei sint fotografi, Viorel Cojan, membru al Uniunii Artistilor Plastici din România – Filila Bacau, Liviu Maftei, fotojurnalist al Ziarului de Bacau, si debutanta Cezara Dragodan, eleva a Colegiului National „Vasile Alecsandri” din Bacau.
Artistul fotograf Ioan Viorel Cojan:
„Anul trecut erau mai multi participanti, e adevarat, dar arta erotica un subiect destul de greu pentru fotografi, desi pare usor de abordat. Cred ca intervine putina pudoare, o anumita cenzura, e greu sa faci arta erotica in fotografie fara sa te compromiti sau sa compromiti pe cineva si de aceea chiar ii apreciz ca s-au abtinut sa aduca lucrari care nu pot sa fie puse pe perete. Eu scot fotografiile cu nuduri dupa 10 ani, sa nu compromit. Oricit de libera este epoca pe care o traversam sint lucruri care nu se fac.
Expozitia aceasta arata o anumita timiditate si o oglinda a vietii erotice a artistilor. S-ar parea ca nu e una din preocuparile lor. Au o anumita prudenta care pare sa le inhibe indrazneala. Dragos Burlacu e foarte ironic, sarcastic dar nu e neaparat erotism, Marius Frantz are o tehnica extraordinara, la virsta lui e un tinar deja cu opera. (…) E clar ca afisul nu este afisul acestei expozitii…”.
Artistul Ioan Viorel Cojan a adus in expozitie lucrari realizate in Franta. Sase dintre cele expuse fac parte dintr-o serie intitulata
Update: o explicatie oferita Cristinei Ciobanu pentru semnificatia cuvintului „wow” in viziunea mea, in acest context: „Wow” este un sentiment pe care il poti avea sau nu in fata un produs cultural provocator, surprinzator. Nu m-am gindit la ceva anume, asteptam sa fiu surprinsa. Eram curioasa cum poate fi rezolvata aceasta tema intr-o perioada cu foarta multa pornografie, pe care un artist o poate, de exemplu, ironiza. Ma asteptam cred la un concept unitar, un statement artistic al anului 2010, ceva care sa contina de ce nu mai multe forme de arta, si sculptura si arta video. Ca sa ma joc cu exemple posibile, cum ar fi fost sa intram in sala de expozitie printr-o instalatie care sa simbolizeze capul (mintea) unui barbat, in care sa gasim erotic art sau intr-o alta zona printr-0 alta instalatie in mintea unei femei, in care sa gasim erotic art din perspectiva feminina sau in mintea unui copil, pt ca si copiii astazi sint expusi la forme de erotism si de pornografie. Voiam, mai exact, ceva ce nu am mai vazut intr-o expozitie de arta in Bacau.
Participanti la “Erotic Art” 2010:
Ilie Boca
Mircea Bujor
Dragos Burlacu
Raluca Bârzu
Ioan Viorel Cojan (foto)
Dorina Costras
Mihai Docea
Cezara Dragodan (foto)
Gheorghe Frantz
Marius Frantz
Elena Lupascu
Marius Craita Mindra
Carmen Istrati Murariu
Sergiu Mazerschi
Ion Mihalache
Liviu Maftei (foto)
Doina Munteanu
Nechita Burculet Mihai
Teodora Nicodim
Dionis Puscuta
Bianca Rotaru
Gianina Ivu Vlad
Rodica Vasiliu
Cezara e eleva la Colegiul National „Vasile Alecsandri”, nu la „George Apostu”.
Buna ziua!
Daca aveti cum sa modificati, sunt eleva a colegiului National „Vasile Alecsandri”, nu la liceul de arte.
Multumesc frumos!
@ Stefan, Cezara, multumesc, de la Viorel Cojan am inteles ca e vorba de „Apostu”, poate am retinut gresit.
multumesc si eu 😀
Pertinente, necesare si de luat in seama explicatiile oferite de autoarea „celui fara de filtru”, dar….sa nu uitam ca si artistul are nevoie de provocare prin interes din partea cetatii, ori aici… cu bine!