Nimic nu imi place mai mult decit sa ma intilnesc cu acele experiente memorabile care ies la suprafata neasteptat din griul unor zile banale, din mocirla acestor timpuri, si te ating in a certain way. In acest sfirsit de saptamina m-am intilnit cu un film la care voi reveni cu siguranta. Frumusetea intimplarii este ca nu l-am cautat, nu-l cunosteam, ba chiar a fost bonusul din oferta „3 plus 1 gratuit”, deci il puteam rata. Vineri am pornit in cautarea unor „filme faine” la centrele de inchiriere din oras. Nu am gasit ce cautam dar am ales totusi „The Door in the Floor„, „The Pianist„, „Closer” si, bonusul pentru ca luasem trei spre inchiriere, „Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus”. Am ales „Fur” pentru Nicole Kidman, o actrita care imi place teribil. Acum, ca l-am vazut, l-as alege pentru nenumarate motive. Ca sa fie clar, nu e genul „popular”, va place doar acelora care gusta filmele asa zise „wird”. (De exemplu, sunt persoane care pe internet au descris filmul ca „tembel si libidinos”, recomandind chiar sa fie evitat).
„Fur” (2006) este un omagiu adus fotografei Dianei Arbus (1923 – 1971), considerata una dintre cele mai mari artiste ale secolului XX. Producatorii filmului precizeaza inca de la inceput ca nu este vorba despre o biografie istorica ci de o poveste cu personaje si situatii inventate cu scopul de a „exprima experienta personala a lui Arbus in cariera ei fantastica”. Momentul suprins de filmul lui Steven Shainberg este cel in care Diane strabate drumul de la o femeie nesigura, aflata in umbra sotului sau, la artistul puternic, constient de drumul pe care-l are de urmat.
Actiunea se desfasoara in New York-ul anului 1958. Diane Arbus (Nicole Kidman) este o femeie in virsta de 35 de ani care duce o viata terna, nesatisfacatoare, intr-un mariaj conventional, in care isi indeplineste perfect rolul de sotie, de mama a doua fiice si de asistent al sotului ei, fotograf sponsorizat de parintii Dianei, bogati producatori de haine de blana. Pentru cei din jur si chiar pentru ea insasi pare o ciudata. Lucrurile si oamenii o emotioneaza in mod diferit. Aparitia unui vecin enigmatic ii va schimba radical viata. Lionel (Robert Downey Jr.) o provoaca sa deschida usi inchise ale sufletului sau, sa indrazneasca sa fie cine este de fapt. Fiecare moment al intilnirii lor are o semnificatie metaforica, totul este un botez, o initiere in arta de a strabate corect drumul spre adevarul fiecarei fiinte, spre acel ceva „secret”. Impreuna cu Lionel, descopera o lume fascinanta a oamenilor marginalizati, experienta care o va influenta in a deveni unul dintre cei mai apreciati fotografi ai secolului XX.Nicole Kidman este hipnotica si in acest film care se tese in jurul tau ca o vraja, prin joc al privirilor, al vocilor celor doua personaje principale, al detaliilor, al culorilor. Despre fiecare cadru s-ar putea scrie rinduri intregi. Este un film caruia nu-i gasesc niciun cusur.„Fur” poate exista si in afara oricarei legaturi cu artistul Diane Arbus, poate fi initierea ta, drumul tau spre descoperirea eului adevarat.
Diane Arbus: „O fotografie este un secret despre un secret. Cu cit iti spune mai mult, cu atit intelegi mai putin”.
Diane Arbus a fost o foarte influenta fotografa evreica, nascuta la 14 martie 1923 in New York. S-a sinucis la virsta de 48 de ani, cu pastile.
Care este secretul tau?