Gheorghe Balint, regizorul spectacolului băcăuan “Angajare de clovn”: “Eu consider că nu fac teatru, eu spun poveşti”

1
772

Premiera “Angajare de clovn”, de Matei Vişniec, pe care ne-o propun pentru duminică, 7 octombrie, Teatrul Municipal “Bacovia” din Bacău şi regizorul Gheorghe Balint, are toate premisele de a deveni un eveniment teatral de succes: un text premiat de UNITER, în 1991, o bună distribuţie, un regizor cu o viziune originală asupra relaţiei cu actorul şi cu publicul, şi un debut care va stîrni fiori de admiraţie, tînăra actriţă Adelaida Perjoiu.

Cu acest proiect, Gheorghe Balint reia colaborarea cu Secţia Dramă a Teatrului din Bacău după cinci ani de la precedentul spectacol montat aici.

“E un fel de revenire. Mulţumesc domnului director că m-a reprimit, deşi e un termen impropriu cu reluarea colaborării, pentru că eu n-am plecat niciodată din Teatru. Nu prea ştiu să fac altceva, nici asta nu ştiu dacă fac foarte bine. Eu consider că nu fac teatru, eu spun poveşti. Încep, pe măsură ce mă apropii de final, să înţeleg ce a spus profesorul Cojar (Ion Cojar, n.red.), care a fost profesor la nume foarte mari: “arta actorului n-are cu nimic de-a face cu teatrul”. Nu ştiu dacă mai am eu ceva de şlefuit la actori. Învăţăm împreună să tăcem. E o lume care se învîrte mult prea repede pentru mintea mea şi nu ştiu dacă e din cauză că sînt eu în vîrstă, ca să nu zic bătrîn. Nu mai sîntem atenţi la detalii, se comunică onomatopeic.

Povestea din “Angajare de clovn” e simplă: trei oameni, pot fi bătrîni, dar pot fi şi absolvenţi de liceu sau de facultate, se duc să se angajeze. Nu găsesc. N-au niciun ban în buzunar, mănîncă un biscuit la trei zile, pare a fi destul de incitant, nu? O cam trăim toţi. Cum să-ţi drămuieşti existenţa cu puţinii bani pe care-i ai, ce mănînci, unde pui capul? E o poveste de viaţă. Trei oameni se duc să se angajeze, fără alte filosofii. E un teatru despre existenţă, eu nu prea cred în “-isme”.

Vişniec scrie pentru oameni, scrie simplu, scrie curat. Eu sînt şi amic cu Matei Vişniec. În 2000 am pus «Frumoasa călătorie a urşilor Panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt”. După mintea mea, îl continuă pe Beckett foarte bine. Eu sînt îndrăgostit de Beckett, care, după mine, e al doilea mare autor al lumii, după Shakespeare. Şi Cehov are loc în triada asta. Mai sînt şi alţii, Ionesco, să nu-l uităm, care şi el îmi este foarte drag, şi ştiţi că l-am cunoscut.

Eu lucrez destul de lejer cu actorii, în sensul omenescului. Mă bucur că s-a întors Nina, îmi este drag să lucrez cu ea, de Eliza mă leagă “legături primejdioase” (rîde, n.red.), în sens teatral, filosofic, Adelina e frumoasă, toată lumea în Teatru întoarce capul după ea, dar e şi talentată, e deşteaptă, şi e şi umană. După cum spunea domnul Sică Alexandrescu, succesul unui spectacol este o bună distribuţie. Eu cred că s-a sudat. Cred că am nimerit-o şi de data asta, sper”, a declarat regizorul Gheorghe Balint despre spectacolul său “Angajare de clovn” în cadrul unei conferinţe de presă organizate de Teatrul din Bacău.

Pentru punerea în scenă a acestei piese, Teatrul Municipal “Bacovia” a plătit autorului Matei Vişniec drepturi de autor pentru o perioadă legală de doi ani. “Au fost nişte drepturi de autor de bun simţ. A înţeles posibilitatea noastră financiară. Este în suma care s-ar lua tot timpul pe drepturile de autor”, a rezumat fără detalii financiare Adrian Găzdaru, director al Teatrului băcăuan, înţelegerea contractuală cu renumitul dramaturg român Matei Vişniec.


Warning: A non-numeric value encountered in /home2/farafilt/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353