Tot mai multi artisti bacauani opteaza pentru noi forme de expresie decit cele in care s-au specializat in ultimii ani. Asta ma face sa ma gindesc la ce spunea de curind artistul vizual Christian Paraschiv, ca „s-a terminat cu artistul numai pictor sau numai sculptor, acum artistul e pluridisciplinar, de tip Renastere”.
Pictorul Ioan Burlacu a deschis la sfirsitul saptaminii trecute la Galeria “Noua” a Uniunii Artistilor Plastici din România – Filiala Bacau Expozitia de obiect “Arc rotitor”, care recupereaza memoria materiei, printr-o intoarcere la esente primordiale.
O aparatoare de scaun, un element de mobilier aruncat intr-un pod de scoala, un fragment dintr-o viola distrusa, o creanga rupta sint resemnificate in expozitia “Arc rotitor”, sint salvate, dupa cum marturiseste Ioan Burlacu intr-o fila de jurnal artistic daruita vizitatorilor, de “viitoarele legi ale arderii, consumului, utilului, prezentelor legi ale omenilor”.
“Eu recuperez lucruri care in general sint aruncate, distruse. Vreau sa le pun in valoare, sa le amintesc ca de fapt au insemnat ceva. Lucrarea de obiect vine cu datul ei natural, el creaza un semn irepetabil, exista si o memorie a materiei. Initial voiam sa fac chiar un fel de eco-art, cu mesajul de a pastra tot ce este viu”. (Ioan Burlacu, vernisaj „Arc rotitor”)
Lucrarile tridimensionale, din lemn, chit sau metal sint insotite si de fotografii, instantanee din atelierul artistului, un jurnal in imagini al “Arcului rotitor”.
E o expozitie care te face sa privesti lucrurile din jurul tau cu mai multa atentie. De cite ori am ales fiecare din noi sa redam viata unui obiect deteriorat, in loc sa-l distrugem sau sa-l aruncam?
Un arcus de vioara uzat nu mai poarta in el memoria sunetelor carora le-a dat viata?