S-a încheiat şi ediţia cu numărul XIII a Festivalului Naţional de Teatru în Limba Engleză pentru Tineri “Ingenious Drama Festival” (ID Fest), o ediţie marcată de o scădere valorică a spectacolelor înscrise în competiţie (dacă ne referim la o medie, şi nu la calitatea celor premiate) şi de disfuncţionalităţi organizatorice (întîrzieri mari la începerea anumitor spectacole – recordul atins a fost o oră jumătate, comunicare slabă în zona de PR şi de relaţie cu juriul şi cu publicul), dar o ediţie care continuă un eveniment de tradiţie în domeniul teatrului de amatori, din România, necesar la nivel local şi naţional, pentru rolul său educativ, formativ în conturarea personalităţii multor generaţii de liceeni.
Au venit în Bacău pentru a participa la acest festival, desfăşurat în intervalul 16 – 21 iulie, trupe din Botoşani, Suceava, Piatra Neamţ, Bucureşti şi Timişoara, care alături de cele trei trupe băcăuane au prezentat în cadrul secţiunii competiţionale 11 spectacole, realizate după texte originale, scrise de elevi, sau după texte ale unor cunoscuţi dramaturgi.
Cei care au evaluat calitatea producţiilor teatrale propuse sau fluenţa şi acurateţea în vorbirea limbii engleze au fost actriţele Coca Bloos, Mihaela Rădescu, criticul de teatru Doru Mareş, vorbitorul nativ de limbă engleză Oliver Williams şi actorul şi regizorul Horia Suru.
Dacă juriul a premiat spectacolele urmărite, Ingenious Drama Festival a evidenţiat oamenii care au contribuit în mod substanţial la organizarea ediţiei 2012 a festivalului. Au primit diplome „Cel mai bun organizator” Constantin Mihalache şi Laura Stan. Au mai fost acordate diplome trainerilor Bogdan Rădulescu, Ştefan Lupu, Andrei Runcanu, Horia Suru, Dragoş Muscalu şi Ştefan Huluba, Oliver Williams, tineri profesionişti din lumea teatrului, care au ţinut pe durata festivalului diferite ateliere cu liceenii înscrişi în competiţie.
Pentru actriţa Coca Bloos, care de şase ediţii este alături, pro bono, de ID Fest, cei peste 200 de participanţi la festivitatea de închidere s-au ridicat în picioare şi au aplaudat îndelung.
ID Fest 2012 a organizat de Asociaţia Ingenious Drama, în parteneriat cu Primăria Municipiului Bacău, Prefectura Bacău, Teatrul Municipal “Bacovia”, Cafe du Theatre, Colegiul Tehnic de Comunicaţii “N.V.Karpen” şi 30 Avenue Business Center.
Prima participare, primul trofeu
Marele Premiu al acestei ediţii, acordat Celui mai bun spectacol – Best Performance, a fost cîştigat de Drama Club, din Botoşani, o trupă de teatru în limba română, semn că înainte de a face teatru performant într-o limbă străină, trebuie să ştii întîi să-l joci bine în limba ta. Drama Club, prezentă anul acesta pentru prima dată la ID Fest, s-a înscris în festival cu „Waiting for”, un spectacol, în limba engleză, despre condiţia artistului, realizat după un text adaptat după „Angajare de clovn”, de Matei Vişniec, şi „Aşteptîndu-l pe Godot”, de Samuel Beckett. Regia a fost semnată de Mirela Nistor şi Alexandru Sîrbu.
Au mai fost nominalizaţi pentru Best Performance A.C.T Bacău („Birds of the feather”) şi Knockers (Suceava; „A complete guide to Understanding Things”).
Drama Club a cîştigat de asemenea Premiul pentru cele mai bune lumini (Best Lights), unde i-au avut concurenţi, ca nominalizaţi, pe cei de la Heavenly Hell (Timişoara), înscrişi în festival cu spectacolul „99 days later”, realizat după un text original, despre Războiul din Vietnam. Aceleaşi trupe au fost nominalizate şi la categoria Best Stage Design (Cea mai bună scenografie), iar cîştigătorul a fost, din nou, Drama Club. Spectacolul „Waiting for” a mai adus trupei din Botoşani şi un Premiu special al juriului, acordat interpreţilor Andrei Redinciuc, Şoptelea Theodor şi Codrin Pascariu, pentru rolurile Filippo, Peppino şi Nicollo.
Knockers, fără concurenţă în rol secundar
Una dintre trupele cu cele mai multe nominalizări a fost Knockers (Suceava), care a reuşit să obţină şi Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar (Best supporting actor). Acesta cîştigat de Eduard Buhac, interpretul rolului Burham, din spectacolul „A complete guide to Understanding Things”, de Paula Roşu. Suceveanul a fost şi singurul nominalizat la această categorie.
La categoria Best supporting actress (Cea mai bună actriţă în rol secundar) concurenţa a fost mai mare. Juriul a făcut trei nominalizări, însă a decis să acorde premiul actriţei Raphaela Lei (Brainstorming, Bucureşti), pentru rolul Alice Fisher, din spectacolul „Billy Liar”, de Keith Waterhouse.
Au mai fost nominalizate Claudia Moroşanu (Heavenly Hell, Timişoara) şi Roxana Berezoschi (Knockers, Suceava).
A.C.T. Bacău a cîştigat şase premii
Dacă Marele Premiu a fost cîştigat de Botoşani, cele mai multe premii le-au primit, însă, cei din trupa A.C.T. Bacău. La ediţia din acest an, ei au obţinut Premiul publicului (Audience Award), Premiul pentru cea mai bună coloană sonoră (Best Soundtrack), unde a fost nominalizată şi Drama Club (Botoşani), Premiul pentru cele mai bune costume (Best Costumes), secţiune unde i-au avut din nou concurenţi, ca nominalizaţi, pe cei de la Drama Club, dar şi pe timişorenii Heavenly Hell.
Eric Ţuţuianu, interpretul rolului UF, a obţinut Premiul pentru cea mai bună utilizare a limbii engleze (Best use of english), învingîndu-i pe nominalizaţii Eduard Buhac (Knockers, Suceava) şi Andrei Redinciuc (Drama Club, Botoşani), dar şi Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal (Best actor), categorie la care au mai fost nominalizaţi Ştefan Călin (Heavenly Hell, Timişoara) şi Carol Ionescu (Brainstorming, Bucureşti).
A.C.T. Bacău s-a înscris în competiţie cu spectacolul „Birds of a feather”, scris de Tudor Puşcaşu, care a semnat şi regia. Cu acest spectacol, care îşi propune să vorbească despre situaţia evreilor în perioada celui de-al doilea război mondial, A.C.T. Bacău a mai cîştigat la I.D. Fest 2012 şi Premiul pentru cea mai bună regie (Best directing).
Din păcate, însă, acest spectacol nu a fost văzut nici măcar de toate trupele concurente. Publicul său a fost format din rude ale actorilor, traineri şi juriu, pentru că alegerea regizorului a fost ca spectacolul să se joace cu publicul pe scenă, fapt care a redus semnificativ numărul de locuri, astfel că foarte mulţi spectatori au fost nevoiţi să plece acasă, după o aşteptare de 40 de minute pentru a intra în sala de spectacol.
Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal nu s-a acordat
Dintre spectacolele propuse de cele trei trupe băcăuane înscrise în competiţie, In the Spot, A.C.T. Bacău şi Nobody’s Group, a mai atras atenţia juriului spectacolul „Alice’s Adventures with Poorly Cooked Cafeteria Seafood”, de Don Zolidis. Pentru rolul Alice, din acest spectacol, Bianca Andrieş a obţinut o nominalizare pentru Premiul Best Actrice (Cea mai bună actriţă în rol principal), însă una dintre surprizele neplăcute ale serii a fost că acest premiu nu s-a acordat. La aceeaşi categorie a mai fost nominalizată Clara Popadiuc (Knockers, Suceava), pentru rolul Lucinda Strangewayes, din spectacolul „A complete guide to Understanding Things”.
Au fost descalificaţi
Două dintre trupele înscrise în competiţie, Limelight (Bucureşti) şi Atelierul de Teatru (Botoşani), au aflat în seara premierii că au fost descalificate, pe motiv că spectacole lor nu au atins durata minim admisă. Producţiile înscrise de ei în concurs, au avut, conform juriului, 20 şi respectiv, 26 de minute, în timp ce conform regulilor festivalului un spectacol înscris în competiţia I.D. Fest trebuie să se încadreze între 30 şi 45 de minute. Juriul, prin vocea prezentatorilor Buzzi Dragoş şi Paul Bîrgăoanu, a subliniat, însă, că spectacolele celor două trupe descalificate au fost „demne de aplaudat şi de apreciat”.
A fost premiată o canapea roşie
Pentru a amenda lipsa de originalitate şi imaginaţie a unor trupe la capitolul scenografie, juriul a decis să acorde nişte „Premii foarte speciale”, pentru care au fost nominalizate, spre surpriza tinerilor actori, dar şi a publicului, nişte obiecte de recuzită, care au apărut în mai (prea) multe dintre spectacolele înscrise anul acesta în competiţie. Cîştigătoare a fost desemnată „Canapeaua roşie de pluş cu toată colonia ei de acarieni pe care o găzduieşte” iar nominalizate au mai fost Măsuţa albastră şi Măsuţa neagră. Dacă subtilitatea acestei atenţionări a fost prinsă de tinerii actori se va vedea probabil la ediţiile viitoare ale festivalului.În opinia unor membri ai juriului, cea mai bună ediţie ID Fest de pînă acum a fost cea din 2008.