Orfeul nostru, Orfeul lor sau Rambo I, Rambo II

0
605

Sa cedezi putin inseamna sa cedezi tot, spunea parintele Arsenie Papacioc in dialogurile sale despre capcanele ecumenismului.

Bacaul cedeaza cite putin Tescaniul. Intii a acceptat ca Muzeul National “George Enescu” sa-l preia in administrare si sa-l transforme in sectie, apoi a acceptat ca institutia bucuresteana sa puna capat unei traditii vechi de 32 de ani, initiata de Ilie Boca: Tabara de Arta plastica. Acum, Muzeul National “George Enescu” face glume la care nu ride nimeni si cu Festivalul International “Enescu – Orfeul Moldav”, initiat in urma cu 29 de ani de maestrul Ovidiu Balan. Ca din senin, anul acesta, la editia a XXIX-a a acestui eveniment muzical international, organizat de Filarmonica “Mihail Jora” din Bacau la Centrul de la Tescani, in perioada 29 – 31 august 2008, a aparut o dublura, un frate nelegitim, pe care Bacaul nu-l priveste cu ochi buni.

La aproape o saptamina de la incheierea editiei a XXIX-a a “Orfeului” bacauan, la Sectia “Dumitru si Alice Rosetti Tescanu a George Enescu” de la Tescani va avea loc, in perioada 5 – 7 septembrie 2008, cea dea XXIX-a editie a Festivalului “Enescu, Orfeul moldav” – II, organizata de Muzeul National “George Enescu”. Adica “Orfeul” lor.

Cit mai cedam?

Probabil tot. Consiliul Judetean este cel care a sustinut financiar “Orfeul nostru” insa nici un oficial nu  a calcat nici la deschiderea nici la inchiderea festivalului. Altfel spus: “va dam bani, numai nu ne obligati sa asistam la scirtiielile voastre”. Bine ca Bacaul nu e vecin cu Bucurestiul, ca s-ar fi ajuns si la mutarea granitei ca Tescaniul sa fie bucurestean si administratia bacauana tot nu s-ar fi emotionat. Al lor, al nostru, tot aia e! Asa sa fie?

Pavel Ionescu, directorul Filarmonicii “Mihail Jora” din Bacau:
Nu e foarte in ordine, e un pic ciudat, nu ma asteptam sa capete chiar amploarea unui serial, ca Rambo I, Rambo II. Am avut o discutie si eu si maestrul Balan cu doamna Manolache, directoarea Muzeului, si a spus ca a dorit sa faca si ea ceva, o saptamina dupa festivalul nostru. Dar nici intr-un caz nu ma gideam ca va avea acelasi nume. O sa asteptam sa se intoarca din concediu si sa o intrebam de ce neaparat aceeasi editie si de ce “Enescu, Orfeul moldav”. Putin ne-a surprins si pe noi si ne-a mihnit. Intimplarea asta poate sa insemne ca dumnealor sunt acum titulari aici si poate usor, usor, doresc sa-si treaca si acest festival in patrimoniul lor, ceea ce nu este cazul. Probabil ca a fost o scapare si sper sa ramina la nivelul de scapare”.

Semnal de alarma
Reprezentantii Filarmonicii bacauane au aflat de “bunele intentii care duc spre iad” ale Bucurestiului abia vineri seara, cind au venit la deschiderea Festivalului organizat de ei si cind au primit o foaie de program pentru “Orfeul” din septembrie. Primejdia resimtita in aceasta “scapare organizatorica” a influentat si speach-ul sustinut de Ozana Kalmuski Zarea, consultant artistic al Filarmonicii “Mihail Jora”, care a sunat ca un semnal de alarma:
Festivalul International «Enescu, Orfeul Moldav» s-a nascut in urma cu 29 de ani la initiativa maestrului Ovidiu Balan si a unor critici muzicali din Bucuresti, ma refer in special la doamna Smaranda Oteanu Bunea, care s-au gindit ca se poate face foarte bine muzica la Tescani, locul unde George Enescu a stat in momente si mai bune si mai putin faste din viata sa, dar unde a definitivat, dupa o viata de munca, mai exact dupa 25 de ani, opera “Oedipe”.

Si noi toti, cei care venim in urma, avem o singura obligatie: de a tine minte ce a dorit Enescu pentru acest loc si sa nu lasam ca lucrurile sa devina altfel decit le-a vrut el. A dorit sa fie un loc de intilnire a artistilor, un loc unde muzicienii sa poata crea, sa-si cinte lucrarile, Aici nu este o casa obisnuita, este un loc incarcat de spiritul lui Enescu, o spun toti cei care cinta aici, toti muzicienii se simt cu totul altfel in aceasta casa.

Vreau sa va precizez ca acest festival este emblematic pentru viata muzicala a Moldovei, nu numai a Bacaului si nu numai a Filarmonicii. Intotdeauna am marturisit si presei si peste tot, si nu fac din asta o chestiune de frustrare provinciala, ca am o mare durere ca acest loc nu este inclus in Festivalul International “George Enescu” organizat de Bucuresti. Avem o orchestra foarte buna aici care poate asigura fie acompaniament, fie o pregatire a celor care se prezinta dar daca nu s-a putut acest lucru macar trebuie sa tinem cu totii de aceasta traditie care este a noastra, a Bacaului.

Noi suntem foarte mindri ca am reusit, impreuna cu toti cei cu care am colaborat pina acum, ca acest festival sa se tina in continuare si sa ajunga o traditie. Sper sa fim organizatorii si celei de-a 30-a editii.Oriunde veti merge de aici sa va aduceti aminte ca ati fost la un festival care si-a cistigat an de an caratele sale in ceea ce priveste calitatea”.
Aflata intre ciocan si nicovala, Georgeta Popovici, sefa interimara a sectiei, interimara de jumatate de an, raspunde impaciuitor:
“Cred ca a fost dorinta de a fi mult mai multa activitate muzicala la Tescani, pentru ca de cind a preluat Nationalul s-a facut un fel de stagiune, in fiecare luna exista concert. Si inainte erau, dar nu atit de ritmic”.

Festivalul “Enescu, Orfeul moldav” (II) – editia a XXIX-a
(5 – 7 septembrie)

Vineri, 5 septembrie 2008, ora 17.30:

Recital Ansamblul “Archaeus”:
Anca Vartolomei – violoncel
Rodica danceanu – pian
Ioan Marius Lacraru – vioara
Dorin Gliga – oboi
Ion Nedelciu – clarinet
Serban Novac – fagot
Alexandru Matei – percutie

Simbata, 6 septembrie 2008, ora 17.30:

Recital de percutie si pian: Doru Roman si Sorin Petrescu

Duminica, 7 septembrie 2008, ora 17.30:

“Comori ale barocului muzical”

Dorin Gliga – oboi
Iancu Vaduva – trompeta
Verona Maier – pian

* Biletele se pun in vinzare inainte de inceperea concertului, la sediul Sectiei “Dumitru si Alice Rosetti Tescanu – George Enescu”