Private dance lesson cu dansatorul si coregraful Cosmin Manolescu

0
504

cosmin.jpgLa conferinta de presa organizata de Centrul International de Cultura si Arte din Bacau, pentru lansarea editiei a treia (2009) a Festivalului de dans contemporan, i-am intrebat pe organizatori daca, in demersul lor de promovare a acestei arte relativ noua pentru Bacau, s-au gindit si la educarea unui public fidel, prin anumite dezbateri, ateliere, utile chiar si pentru jurnalistii din presa locala care trebuie sa scrie despre eveniment.

Atunci, dansatorul si coregraful Cosmin Manolescu, coach-ul rezidentei artistice pe dans contemporan din Bacau, s-a oferit, cu generozitatea confirmata si mai tirziu, sa tina a doua zi, simbata, un curs pentru ziaristii bacauani interesati. Din presa scrisa eram trei oameni. A doua zi, insa, ceilalti doi colegi nu s-au mai prezentat la intilnirea stabilita pentru ora 11.00. Asa ca am avut privilegiul sa primesc o lectie particulara de dans contemporan de la unul din cei mai apreciati coregrafi români. Le multumesc colegilor mei ca au lipsit. 🙂

Cosmin Manolescu, selectind muzica pentru curs:

cosminm.jpg

Am inceput cu exercitii de relaxare corporala si de incalzire a musculaturii, care au durat aproape 45 de minute. Un antrenament menit sa pregateasca intreg corpul pentru dans. Totul pe o muzica foarte relaxanta.

Pe alocuri, printre indicatiile pentru exercitii, am vorbit despre spectacolele vizionate deja in cadrul festivalului sau despre dansul contemporan, in general.

“(…) un lucru important, si pe care foarte putina lume il intelege, este ca intr-un spectacol nu pun povestea mea pe care o dau ca sa o citeasca spectatorul. Spectacolul e un eveniment deschis, nu trebuie citit ca un scenariu cap – coada, la virgula. Cind te duci la un spectacol, nu te duci cu o idee preconceputa, te duci sa vezi pur si simplu ce se intimpla, si pentru fiecare ceea ce se intimpla pe scena poate insemna altceva”. (Cosmin Manolescu)

A urmat apoi dansul. O forma de Contact Improvisation, o incercare de zbor de pasare. Cind spun “incercare”, ma refer desigur la mine. Probabil ca pentru Cosmin Manolescu a fost destul de amuzant, la cit de stingace oi fi fost in incercarea de a afla unde imi sint miinile, unde picioarele si mai ales unde mi-e capul in acest tip de poveste pe care o experimentam pentru prima data.

Abia acum, dupa vizionarea unor filmulete pe tema am realizat cam ce trebuie sa fie un CI. Cosmin Manolescu este insa un om si un profesor foarte generos si elegant, iti transmite atita incredere incit am avut senzatia ca eram din acelasi film.

“Eu cred ca dansul e o arta universala, pentru ca nu are nevoie de text, nici de introducere, se exprima prin ea insasi. La muzica ai nevoie de instrument ca sa creezi opera, la teatru, de cuvinte, in dans, de corp, si corpul e limbaj universal. Dansam si cind mergem pe strada. Daca te opresti din viata asta pe care o avem, un sfert de ora, si te uiti pur si simplu ce se intimpla pe strada, e un spectacol, pentru ca tu devii un spectator, chiar daca ei nu-si dau seama, fiecare are alte miscari. E spectacolul strazii”. (Cosmin Manolescu)

E foarte bine pentru suflet sa intinzi usor aripile si sa zbori, chiar si foarte putin. Chiar daca, dupa acest dans al curatirii de lumea exterioara, acest zbor al pasarii din tine, de comunicare cu eul ascuns, sa revii apoi la bruschetea lucrurilor concrete poate parea usor dificil.

“La unele spectacole ale mele nici nu las lumea sa aplaude. In momentul in care aplauzi, defulezi ce ai incarcat in timpul spectacolului, te duci apoi acasa, sa maninci, sa faci altceva, si gata, ai uitat. In momentul in care nu bati aplauze ramii cu lucrurile in tine, mergi mai departe, te gindesti mai mult la spectacol”.(Cosmin Manolescu)

Cosmin Manolescu tine cursuri de dans contemporan, la Centrul National al Dansului, dar pentru nivel intermediar de pregatire, nu pentru incepatori.