„Procesul”

În ziua în care împlineşte 30 de ani, o vîrstă la care viaţa începe de regulă să te ia în serios, Josef K., angajat model al unei bănci, se trezeşte arestat la domiciliu fără a i se comunica nicio clipă acuzaţiile care i se aduc. La început încrezător, apoi din ce în ce mai obosit, K. încearcă să înfrunte justiţia convins de propria nevinovăţie. Pe măsură ce procesul înaintează şi se aproprie de sfîrşit, K. resimte însă inutilitatea luptei sale iar implacabila condamnare este acceptată cu resemnare. De la această premisă pleacă romanul „Procesul”, de Franz Kafka, şi spectacolul cu acelaşi nume pe care regizorul Geirun Ţino, autorul adaptării, l-a oferit duminică seară în premieră publicului băcăuan, în deschiderea stagiunii 2012 – 2013 a Teatrului Municipal „Bacovia”, din Bacău.

„Procesul” lui Kafka este în fond un discurs oricînd actual despre absurdul existenţei umane, libertatea şi singurătatea individului în faţa oricărui tip de justiţie, umană, socială, divină („din pod”), un poem tragic, scris cu minuţiozitate şi rafinament, o revoltă a omului împotriva implacabilei sale condamnări la viaţă şi la moarte, pentru singura vină de a se fi născut.

Procesul poate fi foarte bine un sufocant proces judiciar al zilelor noastre, subtil mecanism de tortură psihologică pentru orice om nevinovat, poate fi un proces de conştiinţă, o judecată constantă, nedreaptă şi istovitoare din partea societăţii în care trăim sau poate viaţa însăşi.

Deşi cheia de lectură a întregului proces o primeşti abia spre final, indicii îţi sînt oferite chiar de la început, aşa cum viaţa este primul indiciu al iminentului sfîrşit. În descrierea celor mai nesemnificative fapte de viaţă sau a unor detalii precum o panglică de la şorţul unei fete în casă, cuvinte ca „absurd”, „inutil”, „ridicol”, „stupid”, „fără rost” apar obsesiv de la primele pagini. Dar fie că priveşti spectacolul, că lecturezi cartea sau că trăieşti pur şi simplu viaţa ta fără un rost aparent îţi doreşti în lumina finalului să o iei de la capăt, năucit de sensul simplu pe care acest final îl dă întregului proces.

Păstrînd rafinamentul şi substanţa discursului kafkian, în construirea elementelor de detaliu ale spectacolului, regizorul Geirun Ţino alege, după un început de o superbă delicateţe, să accentueze excesiv trăsăturile caricaturale ale fiinţei umane, în conturarea personajelor. „Procesul” lui Geirun Ţino ilustrează concomitent tragismul şi grotescul existenţei noastre. Tensiunea erotică dintre acuzatul K. şi diferite personaje feminine ale romanului, reprezentate în adaptarea lui Geirun Ţino de slujnica Ana, este redată în scene de o evidenţă aflată la graniţa vulgarităţii, dar care stîrnesc însă amuzamentul unor spectatori. Nu putem fi oare elocvenţi în discursul public decît cu pantalonii în vine sau cu mîna în chiloţi?

O imagine grotescă este şi reacţia comună pe care oameni din jurul acuzatului o au în faţa sa. Excitaţi parcă de nenorocirea celuilalt, de mirosul fricii sale, se năpustesc asupra lui ca o un monstru cu mai multe capete. Femeia îl găseşte „frumos” pe acuzat, aşa cum nu de puţine ori auzim în zilele noastre, în referirile la un om care abia a murit, că este „un mort frumos”, ca şi cum genul acesta de apreciere post-mortem ar corecta vreo injustiţie care i s-a făcut în timpul vieţii.

În realitate, în faţa oricărui tip de judecată K. este singur. „Să nu-ţi pese de nimeni, fă ce ţi se pare just”, spune spre finalul cărţii avocatul Huld unuia dintre clienţii săi. „Tu cauţi prea mult ajutorul altora”, îi spune şi Preotul, acest slujitor al justiţiei divine, lui K. Dar cine este K.? Şi care este acuzaţia ce i se aduce? Cine este judecătorul? Cine ar putea să îl salveze? Un prieten? Un suflet bun? Un om care participa la nenorocirea lui?

La fel cum Kafka îţi construieşte minuţios structura romanului, cu atenţia unui bijutier la orice substanţă a cuvintelor, Geirun Ţino dă sensuri subtile sau evidente elementelor de detaliu în construcţia spectacolului, dacă ne referim numai la decorul auster, apăsător prin imensitatea lui, la costumele sobre, monocrome (K., de exemplu, poartă de la început clasica pijama „deţinut” pe care o facem cadou, cu veselie, măcar o dată viaţă unui bărbat), la roaba – catafalc sau la numerele de ordine atărnate de lucrurile lui K. şi în final de el însuşi, aşa cum probabil undeva, în nişte registre ale justiţiei divine figurăm, fiecare, cu un număr de ordine.

Această minuţioasă construcţie este suţinută, în intensităţi diferite, de jocul actorilor, fiecare personaj, urmărit separat în derularea spectacolului are propriul discurs adesea convingător şi se încadrează în acelaşi timp într-un unitar discurs regizoral. Vă vor rămăne pentru o vreme în minte, printr-un gest, un cuvînt, o stare transmisă, o imagine a tragicului sau grotescului uman pe care o creează în interpretare Matei Bogdan (K.), Florina Găzdaru (Ana), Firuţa Apetrei (Doamna Grubach), Ştefan Ionescu (Franz), Bogdan Buzdugan (Willem), Viorel Baltag (Inspectorul, pictorul Titorelli, Preotul), Dumitru Rusu (Kulich) şi Valentin Branişte (Kaminer).

„Procesul”
lui Geirun Ţino nu are un final obişnuit, e un spectacol deschis, ca o invitaţie la dezbatere, pentru că ieşiţi din hainele personajelor lui Kafka actorii se întorc, aflaţi încă pe scenă, la vieţile lor, la fel cum noi, spectatorii, revenim după căderea cortinei la vieţile noastre, şi continuăm să trăim, aşa cum înţelege fiecare să facă asta, şi să purtăm conştient sau nu, liberi sau constrînşi, haina acuzatului. În vieţile fiecăruia dintre noi este pitită pe undeva cîte o roabă, ca un catafalc, ce are cel puţin o vreme întrebuinţări mai amuzante.

Dacă un spectacol ca „Procesul” îţi place sau te dezgustă ţine de sensibilitatea fiecăruia, dar ne poate cu siguranţă face „ca pe viitor să ne folosim mai bine duminicile” (vezi textul romanului «Procesul»), orice ar însemna asta pentru fiecare, a preţui mai mult viaţa, a face alegeri mai bune („Totdeauna am vrut ca în lumea asta să duc la liman zeci de lucruri deodată. (…) A fost o greşeală”, spune K. în faţa finalului) sau a iubi poate puţin mai mult teatrul.

Similar Articles

Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Advertismentspot_img

Instagram

Most Popular