Tabara de Pictura de la Tescani si-a pierdut in 2011 caracterul international

0
948

Centrul de Cultura de la Tescani (Bacau) gazduieste in perioada 1 – 20 august editia 2011 a Taberei de Pictura, un eveniment de traditie, care din 1976 ofera anual artistilor plastici din tara si din strainatate un spatiu de creatie si un prilej de dialog intercultural.

Din pacate, insa, amploarea evenimentului a scazut in ultimii ani, sub povara crizei financiare. Daca in 2008, la prima editie dupa preluarea Centrului de la Tescani de catre Muzeul National “George Enescu”, tabara a avut 13 artisti din Texas, Marea Britanie, Italia, Spania, Republica Moldova si România, in 2011 tabara si-a pierdut caracterul international gazduind doar patru invitati, toti din România.

S-au intilnit si lucreaza impreuna la Tescani, pe durata celor trei saptamini, maestrul Ilie Boca, din Bacau, initiator si invitat permanent al taberei, Codruta Cernea, Suzana Dan si Dana Dinca, din Bucuresti. Cele trei artiste vizuale, aflate in premiera pe domeniul de la Tescani, au fost seduse iremediabil de farmecul locului, care a inspirat in timp numerosi creatori din diferite domenii ale artei.

Poezia locului, suprematia cromatica a verdelui, umbrele si luminile parcului la apus, ori sub soarele viu al diminetii, linistea si in acelasi timp energia acestui domeniu aflat parca la granita dintre prezent si trecut, un trecut al istoriei culturale românesti si un prezent in care aceasta istorie continua sa se scrie, toate isi lasa inevitabil amprenta asupra fiecarui creator care ajunge la Tescani.

Tabara de Pictura 2011 este organizata de Muzeul National “George Enescu”, in colaborare cu Sectia “Dumitru si Alice Rosetti – Tescanu – George Enescu”.

In asteptarea stapinilor care nu mai sint

Tabara de la Tescani i-a oferit pictoritei Suzana Dan prilejul de a continua explorea unui subiect drag al sau, ciinii, cercetati in raportul lor cu oameni si spatii. Astfel, ciinii aciuati pe linga conacul unde a trait o perioada compozitorul George Enescu au fost surprinsi de Suzana Dan in ipostaza lor de stapini tacuti ai istoriei locului.

“In momentul in care am venit aici am preferat sa ma las impresionata de atmosfera, de povestile care inconjoara locul si de tot universul asta al cateilor care vin si stau. Eu am o mai veche legatura cu ciinii, adica ma preocupa acest subiect de multi ani si imi place sa-i descopar in diferite contexte, fie in contextul urban, in care sint tolerati, sint niste paria, ne facem ca nu-i vedem, dar traiesc linga picorul nostru zi de zi, sau in alte situatii, cum e catelul de salon, de exemplu, colorat in roz si cu funde, care devine o imagine a stapinului, ori cateii astia care sint fascinanti si fiecare are povestea lui.

Am fost foarte impresionata de povestea conacului si de istoria atit de plina de insemnatate pentru noi. M-au impresionat tare mult vizitind partea muzeala a conacului acele ramasite ale trecutui. Sint deci pe de o parte toate urmele astea si dupa aceea ciinii care sint cei mai fideli locuitori ai locului. Le-am pus cumva in legatura. Acesti ciinii par sa astepte ceva, traiesc asteptind parca oamenii care au fost dar nu mai sint. La un moment dat cu siguranta existau niste ciini care stateau in bratele lui Enescu pe o canapea. Acum au ramas doar ciinii si sint asa, ca niste prezente care asteapta oamenii aia care sa redea viata conacului.

Este pentru prima data cind am fuzionat atit de profund cu un loc, e poate atmosfera dar sint si oamenii de aici, care sint atit de calzi”, a declarat artistul plastic Suzana Dan.

Pictorita s-a declarat coplesita de “betia de verde” de la Tescani, o prezenta cromatica “incredibila”, pe care a ales sa o reprezinte de asemenea in lucrarile sale.

Desene cusute pe hirtie

Artistul Codruta Cernea a hotarit sa foloseasca aceste saptamini de ragaz pentru creatie, oferite de tabara, pentru a-si aprofunda un tip de cercetare plastica abordat de curind, in seria de desene cusute pe hirtie “Blue Boys. Golden Girls”, dedicata in special portretelor.

“Acum doua veri am facut niste colaje, in care am adaugat si cusatura de masina. Mi s-a parut foarte interesant efectul care a rezultat si m-am gindit sa experimentez tehnica asta, s-o duc mai departe si atunci am inceput sa fac desene cusute pe hirtie. Practic, linia care de obicei se face prin metode traditionale, creion, carbune sau altceva, acum e inlocuita de o cusatura. In ultima vreme am lucrat portrete, portrete de tineri. E o tehnica prin care explorez diverse teme.

Explorez, deci, caracterul foarte deschis si versatil al desenului prin serii de desene cusute pe hirtie”, a declarat tinara artista vizuala.

Ea a realizat recent pe aceasta tema doua proiecte, “Tineri artisti români” si “(We Are) The Youth Of Today”, cel din urma, inspirat de viata tinerilor, asa cum este ea reflectata de bloguri sau de reteaua de socializare Facebook. O parte dintre lucrari au fost expuse in luna iunie, la Bucuresti, in cadrul evenimentului “Noaptea alba a galeriilor”.

Codruta Cernea a marturisit ca in opinia sa “cistigul maxim” al taberei este dialogul intre artisti din diferite domenii, facind referire la desfasurarea simultana, in luna august 2011, la Tescani a unei rezidente artistice pentru compozitori, a unei scoli de coregrafie si a evenimentului dedicat artistilor vizuali.

“Interferenta asta e extraordinar de benefica, plus ca ai senzatia ca esti apreciat, ca e locul tau aici. Dincolo de partea artistica, participarea la tabara e o experienta profund umana. Oamenii sint minunati si peisajul e chiar magic as putea spune”, a mai spus artista bucuresteana.


In cautarea contemporanului

Pentru Dana Dinca, proaspat absolventa a studilor universitare de arta, tabara de la Tescani la care a fost invitata in acest an este, dupa marturisirile sale, un ragaz necesar, asteptat, pentru continuarea cercetarilor artistice, intrerupte partial de obligatii cotidiene.

“Aceasta tabara imi permite sa ma concentrez mai mult pe pictura pentru ca se intimpla, dupa ce termini studiile, sa fii foarte focusat pe job si intretinerea in viata, asa ca procesul de creatie se incetineste. Aici am suficienta liniste sa ma pot gindi si la partea de arta contemporana pe care am negrijat-o o vreme. Românii sint in urma, noi nu sintem in arta contemporana, si trebuie sa muncim sa ajungem acolo, sa intelegem niste lucruri fara sa sarim peste niste etape. E un proces lent, pe care vreau sa-l fac cum trebuie, in tot ce inseamna arta contemporana, performance si actionism”, a declarat Dana Dinca.

Tinara artista vizuala a dezvaluit ca isi doreste ca pornind de la istoria domeniului de la Tescani, sa imprime locului, in lucrarile sale, o amprenta contemporana.


Warning: A non-numeric value encountered in /home2/farafilt/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353